Search
  • Sondre Tømmervold

Slik fungerer en vindtunell:

Det finnes mange forskjellige vindtunell-produsenter. Designet kan variere, men grunnidéen er den samme. For å oppnå en vindstyrke som er kraftig nok til å gjøre menneskelig flyging en virkelighet trenger vi en sterk motor og en stor propell.

For å gjøre det trygt plasserer vi propellen så langt unna flygeren som mulig. Dermed er det helt umulig å komme i kontakt med den når man flyr. Man har også funnet ut at ved å bygge vegger helt inntil luftstrømmen (lukket system), blir vinden gjevnere og enklere å fly i. En bonus er da at man ikke kan falle ut der det ikke blåser.


En vindtunell bruker mye energi. Mange vindtuneller har derfor en kanal som leder luften rundt og tilbake til propellen, slik at vi kan resirkulere vinden (resirkulerende tunell). Noen tuneller har én kanal, andre har to kanaler som går i motsatt retning.


Luftstrømmen blir ledet gjennom hjørnene i kanalen av turning vanes. Dette er en type vinge som buer i den retningen vinden skal ledes. Disse er montert nederst og øverst i tunellen og i alle gjørner av vindkanalene. Kikker man over flykammeret eller under nettet vil man fort få øye på de.


For å ikke falle ned i tunellen er det montert et vaier-nett. Instruktøren kan gå rundt på dette mens andre flyr. Nettet er fjærbelastet og fungerer omtrent som en trampoline. Under nettet er omkretsen på tunellen større. Akkurat som dysen på en hageslange, der vannet må gjennom en trangere åpning, og derfor spruter lenger, må luften i en vindtunell gjennom en trangere åpning som gjør at vinden blåser sterkere og raskere. Over flykammeret, den delen av vindtunellen som har glassvegger, utvider vindtunellen seg og vinden mister styrken sin igjen. Det betyr at dersom man skulle stige oppover vil man ikke komme høyere enn til der tunellen utvider seg. Flykammeret er laget av glass, slik at man kan se ut av tunellen, og tilskuere kan se deg fly. Dette gjør også at rommet føles størrre, og gir bedre frihetsfølelse. Veggene på flykammeret kan være helt buet, eller ha flere kanter. Det vanligste er 10-kantet glass, eller helt rundt. Noen få, eldre tuneller er også ovale.


Motoren som driver propellen kan enten bruke strøm eller fossilt brensel. De fleste moderne tuneller bruker el-motorer. En motor kan ha hele 900 hestekrefter, og man må som regel ha flere motorer, og flere propeller. MegaFun har to motorer på tilsammen 1800 hk

Voss Vind har fire motorer på tilsammen 1608 hk


Antallet propeller er likt med antallet motorer. Man kan plassere motor og propell forskjellige steder i tunellen. Hvis propellen er under deg blir du blåst oppover, og hvis den er over deg blir du sugd opp av vinden. Vinden vil blåse og suge luft samtidig i resirkulerende tuneller.

86 views